=)

Ahad, 27 September 2015

jamu buatan SisJah



hello hello hello..jari jemari SisJah gatal nak berblog ni..hahaahha..hari ini kita masuk topik baru yer hakak-hakak..sis akan kongsikan resepi jamu mudah yang sis cuba buat sendiri di rumah..selalunya sis buat banyak dan simpan dalam botol..dan 1 lagi, jangan lupa labelkan..nanti ada je yang gatal tangan tolong buang..hahahaha..khasiat jamu ni khas untuk kesihatan wanita..asalnya jamu ni adalah jamu Kunyit & Asam yang kebiasaan menjadi amalan ramai orang..cuma sis buat pandai dengan tambah-menambah bahan ikut keperluan khasiat-khasiat lain..hehehehe..

bahan-bahan:















haaaa..demikianlah bahan-bahannya..kalau hakak-hakak tak kenal alamatnya jangan kahwin laa hakak-hakak oiii..hahahahah..ok sis perkenalkan yerr..dari atas adalah kunyit diikuti asam jawa, gula merah, manjakani, halia dan akhir sekali daun sireh..




CARA MEMBUATNYA:
1. Potong kunyit, halia, sireh dalam ketulan yang agak kecil dan rebus bersama manjakani.
2. Apabila semua bahan sudah masak toskan dan kemudian kisar..air rebusan tadi jangan dibuang dan boleh dicampurkan..(tujuan merebus dahulu semua bahan adalah untuk mengelakkan getah kunyit melekat pada blender hakak)
3. Kemudian tapis/perah (guna penapis kain)..ulang kisar bahan-tadi tadi (hampas) dengan air dan tapis sehingga sarinya habis..
4. Kemudian panaskan kembali dengan gula merah dan ais asam jawa..(gula merah untuk penyedap rasa)
5. Biarkan sejuk sebelum simpan


SisJah rasa sampai sini dulu untuk kali ni..jari-jemari sis dah naik lenguh ni..jangan lupe yerr hakak-hakak yang mana dah umur 16 dan ke atas, boleh laa cuba makan jamu untuk kesihatan dalaman..babaibibiibubui..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan